Система
психологічного
супроводу
з
попередження насилля
і жорстокого поводження
з
дітьми
у
навчальному закладі
Дитина знаходиться постійно у
пригніченому стані; отримує
низькі оцінки; шукає будь-який привід ,щоб уникнути школи; стає замкнутою та
відлюдкуватою, «відривається» спалахами гніву над молодшими братами та
сестрами; має проблеми з апетитом; боязко поводить себе на уроках та перервах;
намагається триматись ближче до дорослих (учителів), уникаючи компаній і груп
учнів.
Занепокоєння викликає і те, що діти прагнуть відповідати насильством на
насильство і очікують таких же дій щодо агресорів від учителів. Педагогам потрібно визнати необхідність надання
допомоги як дитині-агресору, так і дитині, постраждалі від насильства, зокрема
така допомога має надаватися на базі школи. Однак, на думку більшості
педагогів, агресор може отримати допомогу за певних умов, альтернативою є покарання.
Постраждала дитина може розраховувати на допомогу теж не у будь-якому, а тільки
у тяжких випадках.
Психологи звертають увагу, що допомоги і підтримки потребують і ті учні,
які постраждали від агресії інших, а також і ті, які здійснили насильство.
Тому, що дитина, яка скоює агресивні дії, це, в першу чергу, нещасна дитина і
своїми асоціальними діями вона повідомляє нам про те, що з нею не все в
порядку. Педпрацівникам необхідно дотримуватися ряду рекомендацій в роботі з
учнями, схильними до агресивної поведінки, а саме: демонструвати модель не
агресивної поведінки; карати за конкретні вчинки, покарання не мають
принижувати гідність дитини; розширювати поведінковий репертуар дитини;
проводити роботу щодо формування навичок емоційної саморегуляції; розвивати
емпатійні здібності; розмовляти спокійним тоном, щоб не провокувати підсилення
агресивних імпульсів і т.п.
Класоводам, класним керівникам, психологам, вчителям-предметникам
необхідно тримати в полі зору і своєчасно надавати підтримку таким категоріям
учнів; тим хто перейшов навчатись у заклад з іншої школи; тим в кого не має
друзів; тим хто часто хворіє; тим хто має «незвичайну» зовнішність; тим хто має
вади фізичного розвитку; дітям з сімей, які потрапили в скрутні життєві
обставини; учням з високим рівнем тривожності. Діти та підлітки, як
особистості, що тільки формуються, є надзвичайно вразливими.
Вони глибоко переживають
несправедливість і кривду, однак дуже часто змушені терпіти насильницькі дії
,не знаючи хто і яким чином може їм допомогти. Діти, права яких порушуються,
часто стають соціально і психологічно дезадаптованими. Робота психологічної
служби навчального закладу з попередження насильства серед дітей та учнівської
молоді має бути спрямована на:
1.
постійний пошук та розширення форм просвітницько-
профілактичної роботи з питань попередження насильства (опитування,
анкетування, бесіди; проведення зустрічей, семінарів із залученням
представників правоохоронних органів, кримінальної міліції, служб у справах
дітей;)
2.
реалізацію профілактичних завдань щодо попередження та
подолання агресії та насильства в рамках проведення «годин психолога»,
психологічних факультативів;
3.
просвітницько-консультативну роботу з педагогами,
спрямовану на підвищення психологічної компетентності з питань превенції
агресії та насильства в освітньому середовищі, формування у педагогів навичок
ідентифікації насильства як у своїй поведінці, так і в поведінці дітей та
вибору оптимальних методів розв’язання проблеми (недопущення вчителями таких
проявів психологічного насильства як порівняння, навішування ярликів,
ігнорування почуттів дітей) ;
4.
систематична участь у батьківських зборах, проведення
групових та індивідуальних консультацій;
5.
виявлення причин агресивної поведінки та різних проявів
насильства;
6.
надання психологічної допомоги учням , що постраждали від
насильства та забезпечення колекційної роботи з учнями, що скоїли агресивні дії
та насильство;
7.
спрямованість корекційно-розвивальної роботи з учнями,
схильними до агресії та насильства на : розвиток навичок емоційної
саморегуляції, самоконтролю, вміння виражати гнів у соціально прийнятних формах
реагування, розвиток емпатійних навичок;
8.
постійне підвищення кваліфікації, оволодіння новими
методами та технологіями надання психологічної підтримки.
Однією з можливих форм роботи ,спрямованої
на профілактику насильства у навчальному закладі , може бути шкільна медіація –
вирішення конфліктних ситуацій примиренням сторін через знаходження
оптимального варіанту подолання проблеми , що задовольняє обидві сторони, за
взаємного бажання сторін знайти вихід із ситуації . техніка шкільної медіації
допоможе знизити рівень агресії у школі , дасть можливість вирішувати конфлікти
ненасильницьким шляхом.
Немає коментарів:
Дописати коментар